ממשבר לשינוי


ממשבר לשינוי

מאת: רואי דינוביץ, 16.3.20

בשנים האחרונות, המחשבות המעסיקות אותי הן איפה אצלי ואצל אחרים קורית נקודת המשבר שגורמת אחריה לנקודת צמיחה ולאחר מכן מייצרת רצון לשינוי והנעה לפעולה היוצרת את אמנות היזמות.
בשנת 2016 במסגרת תפקידי כראש מינהלת העסקים בעיריית רעננה הייתי חלק מפעילויות רבות שגרמו לי להיחשף לאוכלוסיות שונות. כחלק מפעילות זו, בתשאול שלי של עשרות יזמיות גיליתי דפוס חוזר של נקודת המשבר ונקודת ההתחלה.

מפגש קורס יזמיות
נקודת המשבר אצל מרבית הנשים הבוגרות היא כחודש לפני לידתו של תינוק, הגורמת לתסכול ולחשש מהשינוי לבאות ללא קשר בין לידה ראשונה, שנייה או שלישית. אי הוודאות והחשש גורמים לביטוי פיזי המתבטא בלחץ, כאבים והרצון להשתחרר מהסביבה הנמצאת לידך באותו הזמן. כחודש לאחר הלידה מתחיל תהליך מחשבתי לאחר תקופת ההסתגלות הראשונה המהווה רצון לשינוי. יש להניח כי נהיה חלל של חוסר מעש שגרתי המאפשר חשיבה אישית וסביבתית יחד עם רצון ביצירת שינוי ולהפוך להיות משמעותית, כך מספרות נשים רבות שתשאלתי. בקורס שהפקנו בשיתוף הילה אוביל-ברנר ויפעת שוב, מהיזמיות הבכירות בישראל והיזם עמוס טלמור- נחשפתי לדבר בצורה חזקה יותר גם כאשר התשאול איתן חיזק את דעתי בנושא.

אם אחזור קצת אל עצמי- נקודות המשבר היא בתחילתו של כאב לא ברור ובלחץ פיזי כואב במיוחד . יחד עם חוסר ודאות הולך וגובר עד כדי קריסה גופנית.

אתן שתי דוגמאות:

הראשונה- לאחר שחזרתי מירח דבש, בחור צעיר, התפרץ לי דיסק בגב התחתון שגרם לי לאבד תחושה ברגליים וכניסה לניתוח לטיפול בבעיה. הניתוח לא צלח וגרם לי חודשים רבים של כאבים, סבל ולשיקום ארוך המשפיע על חיי עד היום.
לאחר כחודש בתהליך השיקום החלו מחשבות ורצון לשינוי – דומה לסיפורים ששמעתי מאותן נשים. חמישה חודשים לאחר מכן החלטתי לעשות שינוי בחיים שלי – מניהול מועדון נוער בעיר עברתי להיכנס לתפקידי החדש כראש מינהלת העסקים בעיריית רעננה.

הדוגמא השנייה- לפני כשנתיים, נקרע לי המעי הגס שגרמה לי לכאבי תופת וסבל גדול. נטרול טוטאלי של פעילותי וכניסתי לשלושה ניתוחים אחד אחרי השני. בתהליך ההחלמה, כשהתחלתי להרגיש טיפה יותר טוב- שוב עלה הרצון לשינוי כשלפני הטראומה הנוכחית היה רצון לעשות שינוי ולבנות חלום. בתהליך השיקום התגבשה אצלי תכנית עבודה הכוללת לוחות זמנים לשינוי המתקרב ולטווח הארוך יותר.
נקודת משבר נוספת התבטאה אצל גברים רבים שתשאלתי בסביבות גיל ה-40. נקודת המשבר נעוצה ברצון הלא מודע להיות משמעותי במקום העבודה ובבית עם המשפחה. הרבה פעמים זה נגרם מכניסה של צעירים דומיננטיים יותר ממך לעבודה. הצעירים תופסים את המקומות המשמעותיים ותשומת לב של קבוצות העבודה.

תמונה שלי בבית חולים חושב
בדרך כלל זה מתבטא גם עם התבגרותם של בני המשפחה ההופכים להיות משמעותיים בחיינו. כך שהגבר מוצא את עצמו לא בהכרח כנחות, אלא, כפחות משמעותי, דבר המאפשר לאותם הגברים להיכנס למערבולת של דיכאון או התנהגות משקפת החוצה מסרים סותרים על המשך תפקודם בסביבה הגורמת לבסוף להתפטרות או לפיטורים.
במרבית המקרים שבחנתי בעל פה – בשונה מהמקרים השונים שתיארתי, נקודת הצמיחה קורית אחרי כחצי שנה עד שנה מרגע נקודת המשבר. הרבה פעמים זה קורה בעקבות הכחשה או דמי אבטלה שמקבלים מהמדינה. המצב המשפחתי מאפשר משימות רבות שהגבר יכול לקחת כך שהוא עסוק ולא פנוי לחשיבה ולשינוי.

מרבית היזמים והיזמיות היוצאים מתהליכים אלו יוצרים חברות וסטרטאפים הקשורים לחוויה האישית שלהם – דבר המהווה צמצום משמעותי בסיכוי להצליח בעקבות החיבור הרגשי החזק לפרויקט.
אלו שייקחו את מצוקתם ויפתחו פתרונות שאינם קשורים לחוויה האישית שלהם וייצרו ממשקים חדשניים הנותנים מענה לאוכלוסייה רחבה- סיכויים להצליח גבוהים יותר במיוחד שבתהליך היזמות הם יהיו צריכים לקבל החלטות משמעותיות בהקמה ובניהול המיזם, כגון, צוות העובדים שלא בהכרח המקים הוא המנכ"ל.

כמו כן, ניתוק מוחלט של היקשרות אישית לתהליכים המתבצעים במיזם. אלו שיהיו קשובים לסביבה ולשינויי הצרכים של הקהל לו הם רוצים לתת את המענה יוכלו לגייס יותר שותפים ויגדילו את סיכויים להצלחה.
מהניסיון האישי שלי למדתי לאחר יצירת מיזמים רבים שחלקם הצליחו וחלקם נכשלו- יש לגייס צוות מקצועי ולגייס את הסביבה שלי לבניית סביבה מאפשרת ומבקרת את עשייתי. הסביבה צריכה לבדוק ולשאול כל הזמן את השאלות הנכונות תוך צמצום הצוות אתו אתה מרגיש בטוח. במקביל לזה, שלא תתאפשרנה הטעיות הנובעות מהתמיכה ומהרצון לעזור בפן האישי כשבאופן ישיר יפגעו ויגרמו להטעיות מקצועיות בהקמת המיזם והיזמות האישית.
במאמרים קודמים שלי ובהרצאות אני מדבר על המהפכה התעשייתית הרביעית שאותה אנחנו התחלנו להרגיש ברבעון האחרון של שנת 2019.

"בכל מקום שיש מצוקה ניתן למצוא פתרונות יצירתיים ולבחון בזמן קצר אם זה טוב ללא לקיחת סיכון גדול של משאבים ” רואי דינוביץ

משבר הקורונה:

המשבר מאיץ את המהפכה התעשייתית הרביעית, לא היו ימים כמו לפני הקורונה. זה יגרום לשינוי צרכני ושיטות עבודה.
הגופים העירונים צריכים להיערך מיד ליום שאחרי, לשינוי ההכנסה שלהם. יזמים ובעלי עסקים חייבים לשנות את דרך העבודה שלהם. בזמן מאוד קצר נתנסה בדרכי עבודה שונים שישפיעו מייד על סביבות העסקים ומרכזי המסחר.
ניתן ליראות למשל שכול שרותי המזון מחזקים שירות דרך הרשת, לדוגמה חברת שופרסל שיגזרו לא מעט סניפים ויתנו שרות אונליין גם חצי חינם.
כל זה יכול לתת לרבים הזדמנות לשינוי כפוי.


טיפים לעסקים ליזמים ולכול מי שרוצה לעבור ממשבר לשינוי:
1.    למי שיש מלאי שיכול להתקלקל, ליצר תוכנית שיווקית למכירה לציבור( כמו סופרמרקטים קטנים ולהיפטר מהסחורה.)
2.    בעלי עסקים המוכרים בחנויות פיזיות לעבור למכירה באונליין, לרוקן את החנות ולהפוך אותה ללא ראויה כך שיוכלו לקבל פתור מארנונה לתקופה.
3.    בעלי נכסים יש באפשרותכם להוציא בקשה לנכס ריק, כל זה על פי חוקי עזר ברשויות שאתם נמצאים בהם.
4.    נותני שרותים פסיכולוגיים ותמיכה יש לעבור למערכות טכנולוגיות שיאפשרו לתת שרות מרחוק ולגבות תשלום לפי דקות.
5.    חברות ויזמים טכנולוגים שיש להם מוצר עובד שיכול לתת פתרונות מידיים לקהילות ולרשויות מקומיות מוזמנים לפנות אלינו ונוכל לבחון שיתוף פעולה מול הגופים שאנו פועלים.
6.    ראשי רשויות ובעלי תפקידים היכולת שלכם גדולה יותר מכולם זה הזמן ליצר מנופים מקומיים.

 מאת: רואי דינוביץ, 16.3.20
חלק קטן מהמאמר שלי פורסם באתר: telecomnews 

תגובות

רשומות פופולריות