נקודת המפץ של עסקים קטנים



נקודת המפץ של עסקים קטנים

מאת, רואי דינוביץ

בחמש שנים הקרובות, אנו צפויים לראות שינוי גדול בעולם המסחר ברחבי בעולם. התנאים ליצירת עסקים קטנים השתפרו מאוד, אבל האתגרים דורשים מאתנו מאמץ גדול ברמות השונות.

במהלך עבודתי והתנדבותי בארגונים שמטרתם העיקרית היא קידום עסקים, נחשפתי בעשר שנים האחרונות לעלייתם של גורמים חשובים שהובילו לפתיחה מוגברת של עסקים קטנים בתחום המסחרי. המסחר האלקטרוני, הגידול בכמות המפוטרים מחברות גדולות, וחיפוש הגשמה עצמית אל מול הזדמנויות תעסוקתיות הולכות ופוחתות. המסחר המקוון הוא דוגמא מרכזית שדוחפת יזמים לפתוח עסק זעיר, בהשקעה מינימלית תוך עבודה מהבית או ממתחם עבודה משותף. לעיתים קרובות אפילו לא נדרש אחסון מלאי או העסקת עובדים רבים.
רואי דינוביץ. צלם ברק בן דרור
תנאים אלה מתאימים מאוד לרבים שנפלטים מההיי טק מעל גיל 40.
את הגידול הזה בכמות העסקים הקטנים ניתן לראות בגידול המשמעותי שחל בשנים האחרונות בביקוש למשרדים קטנים בעולם. שתי החברות הגדולות בעולם המתמחות במשרדים לעסקים קטנים דיווחו על עלייה בביקוש. חברת Regus הגדילה את כמות מרחבי העבודה היוקרתיים שלה ב- 20% לעומת שנה שעברה, והציגה תכנית להגדיל בעוד לפחות חמישה מקומות נוספים בישראל. גם חברת WeWork הגדילה בצורה משמעותית את מרכזי העבודה ליזמים ועסקים קטנים. לשתי חברות מרכזיות אלו מצטרפות חברות רבות נוספות, ובשנה הקרובה נראה מגמות חדשות המשלבים עבודה ומגורים, אשר יצמצמו את העלויות בכול רבדי החיים שלנו.
האתגרים לעסקים הקטנים
אך בעוד התנאים הטכנולוגיים והסביבתיים נראים מזמינים מאוד עבור העסקים הקטנים החדשים המצטרפים לאקוסיסטם העסקי, הם יגלו במהירות שהם נכנסים לסביבה הנמצאת בתקופה של מערבולת שינויים, עמה מתמודדים ארגונים קטנים וגדולים כאחד. ארגונים קטנים יצטרכו להציג הרבה זריזות ותושייה כדי לשחות עם הזרם, ואם יעשו זאת הם יוכלו לצאת מתקופה זאת גדולים וחזקים.
אחד מהאתגרים בתחום המסחרי הוא "המאבק" בין מכירות באינטרנט ועבודה מרחוק לבין החזקת חנות למכירות במרכזי ערים ובמרכזים מסחריים. עסקים קטנים במרכזי ערים מתמודדים עם עלויות של מיסוי ושכירות לעומת היכולת המרחב הווירטואלי ה"חינמי" בו עובדים עסקים וירטואליים, שבאמצעות שולי רווח גדולים יותר ויתרון לגודל (הם יכולים למכור לכל מקום ללא גבולות) הולכים ונוגסים בנתח השוק של המכירות בחנויות. כדי להתמודד עם מגמה זו על החנויות, והסביבה המסחרית להיות דינאמית וחווייתית שתשמש גורם מושך ללקוחות שממצים כיום חוויות במהירות וחשופים לגירויים במשך כל שעות היום. העסקים חייבים לדעת לבצע את ההתאמה הזאת, אך לא רק הם, גם הרשויות חייבות לאמץ גישה שכזו. אחרת מקומות יסגרו וישפיעו על הרשות עצמה, ואף ישפיעו על המרקם המקרו כלכלי של המדינה כולה. לאובדן פעילות והכנסות של עסקים קטנים יש השפעה רוחבית מעבר לבעל העסק עצמו, עם אובדן של הכנסות ממיסים, פגיעה בצרכנים מקומיים ומסורתיים, ופגיעה היקפית בעסקים הקרובים.

תושבים+ אנשים+עסקים+חנויות=קהילה
לעומת זאת גם עסקים שמראש החליטו לפעול בעולם המקוון, ימצאו עצמם מתמודדים עם חברות גדולות המטילות את כל כובד משקלן על תחום בו יתרון לגודל יכול לשחק תפקיד מפתח. אך גם כאן, ארגונים שידעו לנוע במהירות, וליזמים קטנים יש כאן יתרון גדול, יוכלו למצוא את הנקודות לפרוץ קדימה.
ה- IT כבסיס לצמיחה
את הפתרון לאתגר הגדול של העסקים הקטנים טמון בתשתית ה-IT הכוללת שמאפשרת לעסקים קטנים וגדולים לצמוח ולפרוח במרחב הציבורי. רק באמצעות פתרונות IT נכונים עסקים יכולים להתמודד עם אתגרים שכאלה, ובעיקר מול שחקנים גדולים. לדוגמא, רק מערכות חכמות לשיווק באינטרנט יאפשרו לחנויות לעמוד ברמה הגבוהה ביותר של שיווק מקוון, ולהביא לקוחות לחנות עצמה או למכור להם דרך הרשת. טכנולוגיות in-store, כגון זיהוי לקוח או תצוגה חכמה, מאפשרות להעצים את חווית הלקוח ולגרום לו לחזור, וטכנולוגיות ניהול מאפשרות לנהל מלאי באופן שיאפשר להגיב במהירות למגמות שונות. כגון חיבור של מערכות IT  לשלב מסחר גלובלי שמאפשר לחנות לפתח קשרים נוספים עם לקוחות באותו אזור ולאפשר בוא זמנית גם מסחר גלובלי עם ניהול פשוט וחסכני.  החיבור הזה, ומערכות לניהול לקוחות מאפשרים ליצור קשרים וקהילה מקומית סביב העסק כדי להגביר נאמנות ולמכירות חוזרות.
אך כפי שנטען, גם לרשויות יש כאן אחריות. היא צריכה להעניק לעסקים קטנים את התשתית המתאימה. טכנולוגיות מידע רבות קיימות כדי לאפשר לעסקים קטנים לפרוח, לאפשר להם למצוא פתרונות בתחומי הרישוי, התעבורה ואפילו המכירות. הרשות אפילו יכולה להנגיש לעסקים טכנולוגיה עילית. זאת, כאשר לעיתים קרובות עסקים קטנים המחפשים טכנולוגיה מגיעים אך ורק לטכנולוגית בינונית שלא באמת מספקת להם יתרון עסקי.
המחויבות לעסקים קטנים
לעסקים, במיוחד לעסקים קטנים, יש חלק בלתי נפרד מהמרקם העירוני. הם נותנים מענה לצרכים של האוכלוסייה המקומית, תוך הבנה שלה ותקשורת עמה. לא פעם התקשורת היא דו כיוונית, ולא פעם רעיונות ליזמות מקומית צצים תוך אינטראקציה עם הסביבה הזאת – בגן השעשועים עם הילדים, בזמן רכיבת אופניים, בהמתנה לאוטובוס ("למה תחנת האוטובוס היא לא סניף של קופיקס? שותים ונוסעים"), או בעת ישיבה במסעדה ("ואם היה מקום לעבודה עם לפטופ שמחייב לפי זמן שימוש ולא מחייב להזמין?"). אולי זה נשמע לפעמים קצת מוזר, אבל ככה אלה היזמים, בכל מקום יש מוצרים, מקום לשלב יזמות וטכנולוגית ואנושית, ובכל מקום בו יש אנשים יש מקום ליזמות. לכן, אסור לנו לוותר, כאנשים וכמובילים ברשויות השונות, על השאיפה להעצים ולהגביר פעילות עסקית של יזמים קטנים, גם מול האתגרים הקיימים.
חמישה טיפים לחברת טכנולוגיות לגשת לעסקים קטנים:
  • שלב א: התנעה לפעולה-קומו וצאו לשטח.
  • שלב ב: יצירת קשר עם דמות מפתח-פנייה יזומה לעסקים השונים באותו אזור ומציאת דמות המפתח שמרכזת את העסקים. ברוב המקרים התשובה תהיה שאין דמות מפתח.
  • שלב ג:  הפכו להיות הדמות מפתח.
  • שלב ד. התנדבו למען אותו אזור.
  • שלב ה. התחילו בבניית אמון תוך השקעה קטנה בפתרונות יצירתיים ויצירת שיתופי פעולה.
  • אם תעברו את שלב זה, כל השאר פשוט יזרום. העסקים הקטנים יכירו אתכם, יבטחו בכם ובמוצר הטכנולוגי שלכם וישלבו אותו בעסק שלהם. ולא לשכוח שלכולנו מטרה משותפת: קידום העסק שלנו, אז אם נעבוד בשקיפות והגינות נצליח להיכנס לקהילת העסקים הקטנים.
לסיכום, אני מקווה שמטרתי במאמר זה הושגה והצלחתי לתת לכם תמונה מכמה זוויות שונות לתהליך שהחל לפני מספר שנים בקרב העסקים הקטנים ותופס תאוצה. ואולי אוכל אפילו להשפיע על שיטות השיווק, התוכנות והפיתוח מוצרים שתבחרו להשתמש בהם, בין אם אתם עסק קטן במרכז מסחרי, עסק בעולם המקוון, קניונים או רשויות וחברות שונות שמספקות תמיכה לכל סוגי העסקים הקטנים. מילת המפתח היא: התאמת סביבת העסק לעולם המתפתח בחוץ.



תגובות

רשומות פופולריות